خانه / یادداشت ها و مقالات / دست نوشته ای تحلیلی درباره سورنا و آلبوم نگار

دست نوشته ای تحلیلی درباره سورنا و آلبوم نگار

 

سورنا از معدود فعالان کم نظیر در هنر زیرزمینی و آلترناتیو با پخش آلبوم اخیر خود یعنی نگار اثری جاوید و بی همتا در زمینه هیپ هاپ فارسی تولید و عرضه کرد که اهمیت و تاثیر آن در روند ادبیات و موسیقی ایرانی بسیار حائز اهمیت است.


فرم هنری و اجرایی سورنا به شکلی است که نه تنها در جریان رپ و هیپ هاپ فارسی بلکه در ادبیات و خیال شاعرانه صاحب نظر و سبک به شمار میرود،درصورتی که اشخاصی مانند بهرام یا فرشاد در همین جریان رپ هرچقدرم ایده و مفهوم قوی یا به قولی محتوای غنی بکار برده باشند باز فرم بیانی و نحوه اجرایی آنها به گونه ایست که سورنا در حال گذار از آن مرحله ست و همیشه خلاق در فرم و هنر زیرزمینی به شمار میرود،بکار گیری عناصر حماسی و اساطیری که در تاریخ ادبیات ایران ریشه داشته،همانند نمونه های تاریخی و موفقِ ویس و رامین و یا شاهنامه فردوسی که با ذائقه بومی اقلیمی ایرانی سازگاری داشته به همراه شعریت و حفظ اصالت موسیقیایی و از همه مهم تر هارمونی بین فرم و محتوا آثار علی سورنا را بی بدیل میکند،طوری که اصل ها و سوژه های بومی اقلیمی سرزمینی مثل ایران که ریشه در تاریخ باورهای آن ناحیه را دارد، همانگونه که مثلا آلمان مهد فلسفه یا تئاتر و سینما در فرانسه سابقه کهن دارد،در فرم های نو و آوانگارد با فضاهای قوی ارائه میدهد که نقش احسان ضیا در خلق و ایجاد این فضاها بسیار قوی و پررنگ است.نکته بعدی علاوه بر نگاهه تاریخی ادبی سورنا نگاهه عمیق و توجه او به تضاد طبقاتی و بحث پول و سرمایه در زندگی روزمره جمع کثیری از افراد جامعه ست ،مخصوصا در آلبوم “آوار”،که بینش و‌نگاهه قوی و عمقی شاعر و خلق کننده محتوا یعنی سورنا را میرساند.

 اگر به آلبوم نگار نگاهی اجمالی داشته باشیم اثر غنی از محتوا با فضای انتزاعی و بر اساس شخصیت زن و اغلب رنگ و بوی روایت های تاریخ دادن را میدهد،که برابری زن و مرد در آلبوم نه تنها منجر به استقلال نگار در مجموعه،بلکه نگار خلق شده شعرما پا فراتر گذاشته و در قطعه نقش آزادانه میرقصد و شاعر و خالق خویش را پس میزند،این مطالبه برابری شاعرانه در فضا و طرح مجموعه به تصویر کشیدِ شده نه به شکل سطحی و گذرا و با توجه به انتزاعی بودن آلبوم میتوان یکی از برداشت های آن یعنی رهایی “زن” از زنجیر بی عدالتی را برداشت کرد که همین چند وقت پیش بود که سورنا در صفحه شخصی توئیتر خود اشاره به فیلم “جاده مالهالند” از دیوید لینچ کرد که فیلم علاوه بر زن محور بودن، به استقلال زنان و همجنسگرایی اشاره ای ویژه دارد و با توجه به سورئال بودن فیلم و اشاره متعدد سورنا به مسئله زنان به نظر شخصی بنده مطرح شدن آن از سوی سورنا بی ارتباط نبوده.
گفتنی ها و بحث ها من باب نگار و سورنا بسیار زیاد و زمانبراست اما به شکل خلاصه و کوتاه بحث را با خرده تشریح کوتاه از متن فیصله دهیم که نگار گام و جهشی در آلترناتیو هیپ هاپ به شمار میرود،اثری که از منظر فرم پیچیده و خارق العادست و از آنطرف با عرضه قافیه ها و کلمات جدید به خدمت اشعار در آلبوم ترانه هارا بیشتر خاص و ماندنی میکند و از سورنا آفریدگاری خلاق در عرصه فرم و محتوا میسازد طوری که باید از دست اندرکاران آلبوم تشکر ویژه و مدح آمیز داشت.و همچنین هدف متن،تلاشی برای پرداختن به نقدی تحلیلی پژوهشی و البته کوتاه در رابطه با آلبوم نگار و هنر زیرزمینیِ هیپ هاپ فارسی بود خوشحال میشوم اگر خوانندگان نظر موافق یا مخالف خودرا در این باره مطرح کنند.باتشکر

نویسنده: امیررضا

درباره ی admin

همچنین ببینید

رسانه “مصدر آگاهیِ نوگرا”

  وجود فناوری های ارتباطی برپایه وب ها و پادکست ها و بایشِ مجادلات در …

۵ دیدگاه

  1. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل داشت.ممنون

  2. خسته نباشید مرسی به خاطر این مطالب فوق العاده

  3. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

  4. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد
    انگیزه براتون بشه

  5. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *